In onderstaande uitlegfilmpjes komt het onderwerp "hoogte" voor.
Weet jij waarvoor je de zijde x hoogte-methode gebruikt? In dit filmpje leer je dat je met de zijde x hoogte-methode de bijbehorende hoogte van een zijde kunt uitrekenen.
Weet waarvoor je de bach-stelling kunt gebruiken? In dit filmpje leer je dat je met de bach-stelling de zijden van een rechthoekige driehoek of de bijbehorende hoogte van de lange zijde kunt berekenen.
Weet jij waarvoor je de hpq-stelling kunt gebruiken? In dit filmpje leer je dat je met de hpq-stelling de lange zijde van een rechthoekige driehoek of de bijbehorende hoogte van die lange zijde kunt berekenen.
Weet jij hoe je de oppervlakte van een onregelmatig figuur uitrekent? In dit filmpje leer je dat je de figuur kunt inlijsten met een rechthoek. Je leert dat je eerst de oppervlakte van de rechthoek uitrekent. Daarna kun je de oppervlakte van de onregelmatige figuur uitrekenen.
Weet jij hoe je de oppervlakte van een onregelmatig figuur uitrekent? In dit filmpje leer je dat je de figuur kunt opdelen in rechthoeken en driehoeken. Je leert dat je de oppervlakte van de rechthoeken en driehoeken uitrekent en dan bij elkaar optelt om de oppervlakte van de onregelmatige figuur uit te rekenen.
Weet jij hoe je een inhoud vergroot of verkleint? In dit filmpje leer je dat je de inhoud van het beeld kunt berekenen met de formule 'vergrotingsfactor tot de macht drie keer de inhoud van het origineel'. Je leert dat je de vergrotingsfactor kunt uitrekenen als je de inhoud van het beeld en het origineel weet.
Weet jij hoe je de inhoud van een piramide en een kegel uitrekent? In dit filmpje leer je dat een piramide drie keer in een balk past en een kegel drie keer in een cilinder. Je leert dat je daarom de inhoud berekent met een derde keer oppervlakte grondvlak keer hoogte.
Ken jij de formule om de oppervlakte van een parallellogram te berekenen? In dit filmpje leer je dat een parallellogram eigenlijk twee keer de oppervlakte van een driehoek is. Je leert dat je de oppervlakte berekent met de formule zijde keer bijbehorende hoogte.
Ken jij de formule om de oppervlakte van een trapezium te berekenen? In dit filmpje leer je dat een trapezium eigenlijk een half keer de oppervlakte van een parallellogram is. Je leert dat je de oppervlakte berekent met de formule een half keer de evenwijdige zijden bij elkaar opgeteld keer de bijbehorende hoogte.
Weet jij wanneer een ruimtefiguur symmetrisch is? In dit filmpje leer je dat een symmetrievlak sommige ruimtefiguren in precies twee gelijke stukken kan verdelen.
Weet jij hoe je de oppervlakte van een balk en een kubus uitrekent? In dit filmpje leer je dat je de uitslag van een balk of kubus gebruikt om de oppervlakte van alle grensvlakken samen te berekenen.
Wat is een ruimtefiguur? Je leert in dit filmpje welke bekende ruimtefiguren er zijn en welke algemene eigenschappen een ruimtefiguur heeft.
Weet jij hoe je de oppervlakte van een cilinder uitrekent? In dit filmpje leer je dat je de uitslag van een cilinder gebruikt om de oppervlakte van alle grensvlakken samen te berekenen.
Weet jij hoe je de inhoud van een balk en een kubus uitrekent? In dit filmpje leer je met welke formule je dit kunt doen. Je leert dat je de inhoud van een balk en een kubus op dezelfde manier kunt uitrekenen.
Weet jij hoe je de inhoud van een cilinder berekent? In dit filmpje leer je met welke formule je dit kunt berekenen.
Weet jij hoe je de inhoud van een prisma berekent? In dit filmpje leer je met welke formule je dit kunt doen. Je leert hoe je de inhoud van een prisma met een driehoek als grondvlak berekent.
Weet jij het verschil tussen hoogtelijnen en bijbehorende hoogte? In dit filmpje leer je dat elke zijde van een driehoek een hoogtelijn heeft. Je leert dat de hoogtelijn van een zijde loodrecht op de zijde staat en door het overliggende hoekpunt gaat en dat de bijbehorende hoogte een lijnstuk op de hoogtelijn is. Tot slot leer je dat het snijpunt van alle hoogtelijnen het hoogtepunt heet.
Ken jij de formule om de oppervlakte van een driehoek te berekenen? In dit filmpje leer je met deze formule de oppervlakte van een driehoek te berekenen.